Må en kunstner ty til et hjelpefond, har man kanskje valgt feil yrke

FUSJON: – BKSF bør i møte med det nye fylket Vestland skifte navn og sammen med medlemmene i Hordaland kanskje kalle seg BKV, Bildende Kunstnere Vestland, skriv Stig Eikaas.

FUSJON: – BKSF bør i møte med det nye fylket Vestland skifte navn og sammen med medlemmene i Hordaland kanskje kalle seg BKV, Bildende Kunstnere Vestland, skriv Stig Eikaas. Foto:

Av
DEL

Meiningar 

Sitter og leser et innlegg om kunst signert Aud Marit Skarrebo Holmen, leder i Biletkunstnarane i Sogn og Fjordane (BKSF), datert 9.mars 2018. 

Innholdet kunne like gjerne være myntet på offentlige økonomiske rammevilkår for et kommersielt foretak. Teksten er knyttet til ytre attributter for kunstnere i fylket, som arbeidsstipend, offentlig tilrettelegging av utstillingssteder, og kunstnerrepresentasjon i komiteer, og utvalg for tildeling av offentlig pengestøtte.

Innlegget er et krav om at  staten skal finansiere livsoppholdet til de som velger å arbeide med kunst. Som andre bedrifter har kunstnere kostnader ved produksjon, forskjellen er at lederen for BKSF mener det offentlige skal dekke dette gjennom i alt åtte ulike mulige former for offentlig pengestøtte. Hjelpefond kan det også søkes om. Må en kunstner ty til et hjelpefond, har man kanskje valgt feil yrke. 

Innlegget har ikke et ord om hva en kunstner i BKSF kan gjøre som privatperson i forhold til marked og salg. Derimot har BKSF i paragraf 3-5 trusler om eksklusjon av medlemmer som utfører handlinger i strid mot fellesinteressene i organisasjonen. Hva det kan være presiseres ikke.

En kunstner som er dedikert burde jo ha mange muligheter i vår markedsstyrte økonomi for å ta ansvar for sine egne ambisjoner og økonomi som kunstner, uten å måtte jobbe 50 prosent i kassa på mega. Eller gjøre seg avhengig av offentlig pengestøtte. Som andre yrkesutøvere må man også som kunstner forvente å stå på egne ben økonomisk. Når hørte man om en hjelpepleier på et sykehjem søke om et stipend for å overleve? 

Billedkunst har et viktig samfunnsoppdrag. Men individuell innsats må ligge bak på linje med andre yrkesutøvere. Symptomatisk gratulerer kunstnerne hverandre på Facebook når de har fått ulike former for stipend, ikke for hva de måtte ha skapt av kunst. 

Nå som Sogn og Fjordane sammen med Hordaland skal fusjonere seg til et fylke med navn Vestland kunne en styling av organisajsonen BKSF være på sin plass. Gjennomsnittsalder er på pensjonistnivå, de fleste av medlemme bor og arbeider utenfor fylket, kvinnene dominerer 100 prosent aktiviteten i BKSF utad.

BKSF bør i møte med det nye fylket Vestland skifte navn og sammen med medlemmene i Hordaland kanskje kalle seg BKV, Bildende Kunstnere Vestland.

Et vitaliserende hamskifte av BKSF må uansett på dagsorden for å bli tatt mer seriøst av de som sjekker hjemmesidene for organisasjonen.

Få opp informasjon om alderssammensetning med tanke på rekruttering av yngre medlemmer, informer om hvem som bor og arbeider i fylket, få fram konkret kunstproduksjon fra hvert enkelt medlem som er og har vært utstilt i det offentlige rom i fylket.

Slikt er informativt og interessant å lese for publikum. BKSF vil styrke sin identitet som fagorganisasjon ved en slik profilering. Man leser også at det nylig  (desember 2018) har blitt signert avtale om etablering av et nytt  kunstsenterorgan på kunstmuseet  i Førde. Her vil et oppdatert  BKSF ha en naturlig plass for å eksponere seg.

Plass i innkjøpskomiteen i Sogn og Fjordane Kunstmuseum har derimot skapt habilitetsproblemer og påvirket kunstmuseets samling på 4000 verk. Tidligere direktør for kunstmuseet (2016-2018) Janne Leithe uttaler i Morgenbladet 16.nov 2018 at de lokale kunstnerne i fylket sitter med flertall i kunstmuseets innkjøpskomite og bidrar til at medlemmene i BKSF sine verk kan bli innkjøpt etter ansiennitetsprinsippet blant medlemmene. Så enkelt er det avslutter den tidlgere direktøren sitt interjuv i Morgenbladet.  

Nåværende direktør for kunstmuseet Hanne Storm Ofteland stadfester i sitt tilsvar i Morgenbladet 23.november 2018 habilitetsproblemet Janne Leithe påpeker og sier det skal ryddes opp i dette i løpet av desember 2018 slik at kunstmuseet alene står ansvarlig for framtidige innkjøp av kunst.

Samtidig skriver lederen i BKSF 9.mars 2018 at lokale kunstnere, altså medlemmer i BKSF, bør sitte i kunstmuseets innkjøpskomite. BKSF medlem Arild Bergstrøm som nå sitter i innkjøpskomiteen sier også i Morgenbladet 16.november 2018 at det ikke er noe problem at fylkets lokale kunstnere har flertall i innkjøpskomiteen til museet. 

Ledelsen ved museet og kunstnerne må nå avklare uenigheten for hvem som skal ha ansvaret for utviklingen av kunstmagasinet. Med tanke på kriterier for kvaliteten til kunstmuseets samling i framtiden må selvsagt muligheten for vennskaps og gjenkjøpsprinsippet for medlemmer i BKSF elimineres. Hjemmesidene til kunstmuseet informerer vel publikum i 2019 om hvem som i framtiden skal sitte i innkjøpskomiteen og være ansvarlig for utviklingen av museets kunstsamling. 

Skriv ditt lesarbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppmodar lesarane til å bidra med sine synspunkt, både på nett og i papir

Artikkeltags