Keiserens nye klær

Av
DEL

LesarbrevH.C. Andersens eventyrfortelling, «Keiserens nye klær», er nyttig lesing. Denne fortellingen viser hvordan inkompetanse opphøyes til dyd. Så også i de nye læreplanene etter fagfornyelsen. Kan hende fagforringelsen hadde vært et bedre navn?

I Firda 26.11 kan man lese det optimistiske innlegget «Naturen skal brukast som læringsarena» av Gunhild Størseth. Jeg beklager så mye, Størseth, men uteundervisning kan du se langt etter. Det er digitalisering som er i vinden nå. Du sa det selv. I læreplanen i naturfag etter 4. årstrinn står følgende: «eleven skal kunne utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området». Det skal drøftes mye underveis i utdanningsløpet.

Vel, etter 4. årstrinn er det rent ut slutt på feltkurs i naturfag. I allefall på det trinnet jeg underviser selv, VG1 på vgs. Her skal eleven derimot «gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold». Snakke om ting kan man gjøre inne. Det står ikke det døyt om feltkurs på dette årstrinnet. Det gjorde det i den gamle læreplanen.

Med all denne digitaliseringen og programmeringen inn må jo noe ut. Vi har jo ikke fått økt timetallet. Så, ut med økologi og feltkurs. I den nye læreplanen er kompetansemålene så vage og uforpliktende at de kan tolkes nær sagt i alle retninger. Synd for elever, foresatte og lærere at man ikke får vite hva det er man skal lære. Men det gjør ingenting så lenge det programmeres, utforskes og drøftes. Det blir spennende å se lærebøkenes vinklinger. Det er de som vil legge premissene for opplæringen.


Skriv ditt lesarbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppmodar lesarane til å bidra med sine synspunkt, både på nett og i papir

Artikkeltags