Er ferger fortsatt «noe dritt», egentlig?

ELEKTRISK: Fremtiden er elektrisk. Det bør vurderes om ikke fergeselskapet burde kunne tilby lading av el-biler på overfarten, et kapasitets spørsmål som de greit kan bygge inn ved nybygging av ferger uten at dette forstyrrer driften av fergen sine systeme, skriv artikkelforfattaren. På bildet Gloppefjord som trafikkerer strekninga Anda-Lote.

ELEKTRISK: Fremtiden er elektrisk. Det bør vurderes om ikke fergeselskapet burde kunne tilby lading av el-biler på overfarten, et kapasitets spørsmål som de greit kan bygge inn ved nybygging av ferger uten at dette forstyrrer driften av fergen sine systeme, skriv artikkelforfattaren. På bildet Gloppefjord som trafikkerer strekninga Anda-Lote.

Av
DEL

Lesarbrev Overskriften har jeg lånt fra en forlengs avdød Samferdselsminister som en gang utalte at «ferger er noe dritt» når han kjempet fram tunnelene sine.

Tunellene hans ligger som perler på en snor på E39 fra Bergen til Førde. 32 i antallet, hvorav kun tre stykker har en tilfredsstillende standard. Resten er som halvferdige anleggs tunneler å regne. Jeg skjenker ham en vennlig tanke når jeg ligger i en flere kilometer stup bratt svingete tunnel uten krabbefelt bak en tunglastet lastebil som sliter seg oppover i 30 km/t. På den tiden da han virket, ja da var det langt tid mellom ferge avgangene og stengt om natta var de også, så han hadde jo et poeng uten at det medførte forbedring i fergedriften.

Men utviklingen innen moderne el-fergedrift har gjort et kvantesprang med fergedriften siden den gang. Fremtiden er her med løsninger som absolutt er til å leve med. Foreløpig kun innført i et eneste samband, men du verden for en revolusjon. I løpet av de nærmeste årene vil dramatiske forbedringer skje over hele landet. Et klart alternativ til mot å «brenne av» 340 milliarder kroner på fergefri E39 og langt billigere.

Nyheten om at Veivesenet nå vil se på fergefri E39 med nye øyner og vurdere nye traserer opp mot fortsatt utvidet og forbedret fergedrift med el-ferger er et utmerket tiltak. Hurra! Miljøargumentene ser ut til å ha trengt inn. Gigantprosjektet til 340 milliarder kroner er alt for dyrt og det blir langt fra sluttsummen. Det påbegynte og uferdige E39- Rogfast, (Stavanger-Haugesund), 27 km undersjøisk tunell, til 16 milliarder kroner, trenger nå plutselig mere penger for ikke å bli amputert. Foreløpig 1 milliard. Et sterkt signal om at fergefri E39 er underbudsjetert. Jeg blir ikke forundret om langt flere tilleggs bevilgninger må til.

Sett at E39 virkelig ble fergefri, 340 – 400 milliarder «brent av» for å bli kvitt fergene, en transportåre som for lengst har oppfylt Stortingets nullvisjon om null dødsulykker i trafikken. Hva sitter vi da igjen med de neste 100 årene? Det er utopi å tro på at det vi i tillegg til å få bruke så mange penger på og fjerne fergene også vil få veibevilgninger i hundre milliarders klassen som er nødvendig for å forbedre veistandarden mellom fergeleiene.

Etter fergene er borte sitter vi fortsatt tilbake med en gammeldags E39 med dårlig framkommelighet, (burde vært 90 km veistandard og krabbefelt over alle høydedrag). Manglende rassikring er det også og det behovet ser nå bare ser ut til å øke og øke. Ras over E39 skjer nå til stadighet på steder hvor det aldri har gått ras før. Det må tenkes nytt hvor de store pengesummene skal brennes av på, og da bør fergefri E39 komme sist ut. Vi er bedre tjent med å ha en helårs åpen E39 med sikrest mulig veistandard, færrest ulykker, en å spare noen minutter på en fjord kryssing.

Benytter anledningen til å rose Statens Veivesen og Fjord1 for hvordan de har løst oppgaven med kryssing av Nordfjorden med elektriske ferger på E39 strekningen Anda-Lote. Fra årsskiftet 2019, to stk. store overdimensjonerte el-ferger i drift. Autopass. 4 stk kjørebaner i bredden. Fergene er så lange og med så hyppige avganger at om du ikke kan kjøre rett om bord, ja så ser du at neste ferge er på vei mot deg ute på fjorden. Minimal ventetid. Fergekø er historie. Overfarten er forutsigbar. Du kommer med selv om du ankommer fergeleiet i siste liten da fergedekket stort sett bare er halvfullt. De seiler over fjorden med halv fart og bruker 10 minutter. Tid nok til nødvendige ærend før reisen går videre.

Fremtiden er elektrisk. Det bør vurderes om ikke fergeselskapet burde kunne tilby lading av el-biler på overfarten, et kapasitets spørsmål som de greit kan bygge inn ved nybygging av ferger uten at dette forstyrrer driften av fergen sine systemer. Kun et pengespørsmål dette. Selv 10 minutters hurtigladning gir et ettertraktet «boost» på en tørst el-bil, for ikke å snakke om en halv times ladning. Et forretnings konsept som kan kompensere for manglende svele salg. Folk sitter jo bare i bilene og er travelt opptatt med å sjekke smart telefonene sine.

Forhåpentlig kommer det noe godt ut av det også. Bedre å få unna slikt når bilen står stille på fergen enn å miste fokuset på trafikken ute på veien. Er ferger fortsatt «noe dritt» som Statsråden sa? Etter el-fergerevolusjonen på Anda-Lote og om tilsvarende følges opp over hele landet med nok kapasitet og avgangs frekvens da er ferger ikke noe «dritt lenger» etter min mening. Vi har da fått et kjempegodt alternativ å leve med mens pengene blir brukt på heving av veistandarden på E39 mellom fergeleiene. Det sparer vi både tid og liv på så det holder.

TØI sitt innspill om å gjøre fergene gratis vil utvilsomt styrke og gjøre fergene enda mere attraktive, men da kan selv dagens nye store el-ferger fort bli for små, men det løses enkelt ved å sette inn flere ferger og kanskje et fergeleie eller to til for å fordele trafikken. Et nytt fergeleie vest for Molde f.eks i tillegg til de som er der ville utvilsomt bidra både med kortere overfarts tid for pendlere og fordele trafikken gjennom byen bedre ved at trafikk fra Midsund og Aukra ikke trenger dundre gjennom byen når de skal sørover.

Utilsiktet konkurranse vridning for skjev fordeling av trafikken forhindres ved at taksten holdes lik. Nytt fergeleie er småpenger mot å drifte en undersjøisk tunell for eksempel. (Bedre å lade elbiler enn å pumpe sjøvann med samme el-kraften) Romsdalsaksen med sin flate trase og sine broer er jeg for, men et hypermoderne fergetilbud er absolutt et veldig interessant tema. Det vil frigjøre milliardbeløp som da kan brukes til å utvikle Vestlandet i mere miljøvennlig retning. Et soleklart alternativ til å leve med og langt å foretrekke fremfor en dyp undersjøisk tunnel.

Måtte fornuften vinne fram og pengebruken styrt dit hvor den gir mest og snarest resultat for både miljø, trafikksikkerhet og framkommelighet.

God utredning Statens Veivesen.

Skriv ditt lesarbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppmodar lesarane til å bidra med sine synspunkt, både på nett og i papir

Artikkeltags