Flytilbudet bør beholdes

Widerøe fly på vei til Bergen fra Førde

Widerøe fly på vei til Bergen fra Førde Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LesarbrevDet ble tidligere i dag kjent at en rapport fra møreforskning anbefaler at ruta Førde-Bergen burde legges ned eller fjernes fra FOT nettet grunnet lavt passasjerantall. Jeg synes ruta bør bevares, men ikke nødvendigvis på dagens nivå og form.

En av hovedgrunnene til at vi i det heletatt har ett FOT nett er fordi enkelte ruter er helt nødvendige for lokalsamfunnet og ikke vil som oftest gå i minus uten statsstøtte. Av og til blir det jo dessverre ikke nok passasjerer til at det er noen vits å opprettholde ruta, og staten trekker sin støtte. I nyere tid er ett eksempel på FOT nedleggelser Oslo- Fagernes ruta. Fagernes ruta opererte med nesten helt tomme fly og staten måtte ut med 3000kr pr. passasjer. Dette var en rute som i snitt hadde 3 passasjerer men fortsatt ble opprettholdt en god stund. Førde-Bergen har ifølge Møreforskning 37% årlig kabinfaktor, som tilsvarer i snitt 14,43 passasjerer pr avgang i året. 15 passasjerer er relativt mye mer en de 3 passasjerene som fikk Fagernes ruten nedlagt.

Noe som er veldig viktig å tenke på vedsiden av pris for opprettholdelse av flyruten, er hvilke samfunnsfordeler det har for lokalsamfunnet. Det er i dag ett godt tilbud med buss mellom Førde og Bergen, men det er ikke nødvendigvis ett tilbud som passe for alle. Bedrifter kan ha behov for leveranse av varer hurtig, og flytransport kan ofte bli det letteste og raskeste dersom varen en skal ha f.eks allerede kommer med fly. I tillegg gir flyruta lettere overgang til videre forbindelser med fly ifra Bergen.

Det finnes alternativ

En smule ironisk at jeg fra ett miljøvennlig parti støtter og ønsker å opprettholde ruten, men i Norge er faktisk fly en viktig del av infrastrukturen da vi bor spredt og har ofte begrenset med reisemuligheter mellom A og B. Som tidligere nevnt er det ett godt tilbud med buss imellom Førde og Bergen, og jeg vil nok heller få folk over på alternativ transport som buss, dersom det kan bidra til minskede utslipp uansett om de er store eller små og alternativet ikke er for kronglete og tar for mye tid.

Men samtidig er dette en rute som dekker behov, og jeg synes den bør bevares med noen endringer. Slik det er i dag er det to daglige avganger mellom Førde og Bergen. Det er ikke så mye å redusere uten å fjerne hele rutetilbudet, men man kan se på muligheten for å kombinere destinasjoner, slik det gjøres på Sandane, hvor flyet flyr trekant mellom Oslo-Sandane-Sogndal-Oslo. Dette er noe man kanskje bør vurdere å ta Førde med inn i. Eksempel på dette kunne vært Bergen-Sogndal-Førde-Bergen, eller bytte ut Sogndal med Førde i ruta Oslo-Ørsta/Volda-Sogndal og retur.

Ellers kan man endre rutetidene til tider hvor buss ikke er noe alternativ. Slik det er nå er det ikke mulig å være i Bergen før tidligst 10:10 med buss. Første flyet fra Førde til Bergen lander fem minutter tidligere i Bergen. Til sammenligning har Sogndal like mange avganger til Bergen, men første flyet lander 07:35 i Bergen og har bedre nytte i sammenheng med arbeid og lignende. 

Skriv ditt lesarbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppmodar lesarane til å bidra med sine synspunkt, både på nett og i papir

Artikkeltags