– De få modige kvinnestemmene hører vi ikke mer fra

FORGUBBING: Stig Eikaas saknar røyster som Randi Førsund, Anne Viken og Katrine Sele i kulturdebatten. Han meiner kulturdebatten i fylket er forgubba.

FORGUBBING: Stig Eikaas saknar røyster som Randi Førsund, Anne Viken og Katrine Sele i kulturdebatten. Han meiner kulturdebatten i fylket er forgubba. Foto:

Av
DEL

DebattKunsteliten i Sogn og Fjordane er i ferd med å forgubbe ut i rolig pensjonistliv.

Ja forgubbes, for de få modige kvinnestemmene som beriket det offentlige kulturrommet i fylket via media som Katrine Sele, Anne Viken og Randi Førsund hører vi ikke mer fra.

Det var alltid interessant og forfriskende når Anne Viken og Randi Førsund år tilbake romsterte i lokalavisene og lokalradioen. Journalist Katrine Sele hadde rollen som fylkets kulturelle alibi utad. Også den kulturkritiske stemmen fra Sogndal, Georg Arnestad, finner ikke interessante områder i fylkets kultumateriale å fyre løs på lenger.

I det hele tatt er humaniora og den intellektuelle kraften i det offentlige ordskiftet i Sogn og Fjordane om billedkunst og kultur nesten fraværende. Når, hvem og hvor dukker den nye og friske kulturelle kapitalen opp i fylket? Folk som har lyst til å skape, formidle, skrive, fornye og provosere med kunst og synspunkter. Er det kulturelle miljøet i fylket så tradisjonstyrt og fordomsfylt at potensielle kunstaktivister med mot i brystet ikke tør eller gidder å komme ut av skapet? Føler de kommentarfeltene vil flomme over av nedsnakking og at kunstnerisk råd i Kunstmuseet i Førde ikke vil heie på andre enn seg selv?

En som har klart kunstkampen på egne vilkår er Helge Sægrov. Oversett av den lokale kunsteliten og kulturbyråkrater i årevis. Han er i dag den som selger best av alle billedkunstnere i fylket, sammen med Oddvar Torsheim.

Orker yngre skapersjeler den kampen som Helge Sægrov tok for å nå fram med sine kunstuttrykk som outsider i det organiserte kunstnermiljøet i fylket? Med kunstmuseets kunstneriske råd som øverste smaksdommer. Siste innkjøp til samlingen gjort av kunstnerisk råd var fra utstillingen Mønstring 2018. «Ovalt Fat» (1 og 2) av Magni Jensen, «Halde Fast» av Vilde Jensen Hjetland, «Babettes Gjestebud» av Marit Thingnæs, og «Hage» av Bjarne Svanøe. Alle var utført av det organiserte kunstnernettverket tilhørende kretsen rundt Kunstmuseet. Pretensiøse titler er det, men fornyende, engasjerende samtidskunst som åpner for kunstfaglig diskurs? Neppe.

Det blir for vakkert og musealt moderne korrekt. Hvem på kloden vet om denne tilveksten til samlingen i det hele tatt? Hvem skriver om det i media, bringer nyanskaffelsene fram i lyset, skaper rom for debatt? Informasjonen på museets hjemmeside er en god start som må følges opp. Ikke regn med at alle snuser rundt som undertegnede her.

Skal nye billedkunstnere fram og opp så må de skape sine egne plattformer. I den digitaliserte verden er det mange springbrett for egendefinerte karriereveier for kunstnere gjennom digitale rom, som koblet med pågangsmot og formidlingslyst kan ende i suksess. Selv om Hanne Storm Ofteland, den nye kunstdirektøren i Førde, proklamerte at Kunstmuseet i Førde skulle bli et kult sted for kunstdiskurs, framvekst av ny, gjerne provoserende samtidskunst, og formidlingskraft, så drifter kunstdirektøren museet som sine forgjengere. Trygt og forutsigbart. Uten risiko for kontroversielle kunstdebatter.

Titlene og verkene som nylig er innkjøpt vil nok atter en gang føye seg pent inn i samlingen uten at kunstkritikerne bryr seg. Årene går og en ny kulturell elite i fylket (snart med navn Vestland) dukker nok opp og erstatter den gamle, men da i hovedsak på ulike digitale plattformer hvor de selv skreddersyr sine prosjekter og markedskontakter. Det kunstneriske lokale laugssystemet i kunstmuseet som den forrige kunstdirektøren, Janne Leithe kritiserte, er gått ut på dato.

Kjære potensielle kunstnere i fylket, blås i skolsk, servil og byråkratisk søknad om utstillingsplass til et selvutnevnt kunstnerisk råd i et gammelmodig kunstmuseum med mål om å verne sine medlemmer. Gjør som Helge Sægrov og undertegnede. Kjør på med eget kunstnerguts og skap de relasjoner, fysiske og digitale rom du selv ønsker for din kunst. Med hardt målrettet arbeid over tid kan du lykkes. Vi lever i 2019.

Skriv ditt lesarbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppmodar lesarane til å bidra med sine synspunkt, både på nett og i papir

Artikkeltags