Nye fergepriser, hva dette betyr for små samfunn

FLYTTE: For bedrifter som mer eller mindre har fast transportbehov med trailer, (Kr. 3066,-)vil denne «Fadesen» nok få så store konsekvenser at en kan anta at styrene i disse bedriftene, nok vil vurdere å flytte ut av fylket, skriv artikklforfattaren.

FLYTTE: For bedrifter som mer eller mindre har fast transportbehov med trailer, (Kr. 3066,-)vil denne «Fadesen» nok få så store konsekvenser at en kan anta at styrene i disse bedriftene, nok vil vurdere å flytte ut av fylket, skriv artikklforfattaren. Foto:

Av
DEL

Lesarbrev

I mange år har Bulandet og Værlandet kun hatt 4-5 fergeavganger per dag. Det har bla. medført merkostnader på flere tusen kroner for hver enkelt. Har en behov for en vare tilkjørt med lastebil, må en i kjøretøyet/transportenheten gjerne vente over 4 timer før en kommer seg ombord fergen, til fastlandet, Askvoll.

Med en timepris på kr. 1000,- + mva, og 2 timer tur/retur Askvoll Værlandet vil dette koste 7500 kroner. Med de nye fergeprisene vil denne turen nå komme på 2002 kroner. Altså kr. 9502,- for transporten. (Og så kommer selvsagt prisen for varen, trevirke, betong etc). Over 10.000 kroner i ekstra kostnader per transportenhet dersom en skal bygge/pusse opp boligen el. Å bygge seg ny bolig vil nok med dette, fortone seg som helt umulig for de fleste.

Nå det gjelde prisen på matvarer, vil konsekvensen bli tilsvarende.

For bedrifter som mer eller mindre har fast transportbehov med trailer, (Kr. 3066,-)vil denne «Fadesen» nok få så store konsekvenser at en kan anta at styrene i disse bedriftene, nok vil vurdere å flytte ut av fylket. Verdiskapingen er meget stor i dette området, men dette overgår alle beregninger. Kundene i andre enden, er helt sikkert ikke klare for den nye og ekstra store prisøkningen som dette medfører. Altså en nedbygging (konkurser), utflytting av bedrifter.

For påbegynte utbyggingsprosjekter, vil dette helt klart få betydelig konsekvenser for.

Med de nye fergeprisene vil det (konservativt beregnet) for en familie som skal inn til kommunesenteret, lege, til fylkeskontor, sykehuset i Førde, (her kommer bompenger i tillegg) konservativt beregnet til 4 x mnd. Med f.eks. en lang femseters vare-/familiebil koster det kr. 62.304,- i året. Ved å kjøpe fergekort reduserer en prisene, men ikke alle har anledning til en slik kostnad. For turister, er det sjeldent de har kjøpt seg fergekort. En straffer spesielt «de svake» og utelukker turistnæring.

Pendlere er det ikke mange av siden fergeavgangene er så fantastisk dårlig tilpasset norsk arbeidsliv. Imidlertid er det noen få som har fått spesial-tilpasset arbeidstiden. For disse få, vil dette bety en kostnad på kr. 12000,- /mnd.

For «turistindustrien» i områdene vil dette være svært ødeleggende. Mange har gjort dyre investeringer også med tanke på at myndighetene oppfordrer til at Norges befolkning bør feriere i Norge. Selvsagt litt usikkert hva dette kan bety, men kr. 600,- av feriebudsjettet til en t/r fergebillet? Å betale kr. 2004,- av feriebudsjettet med en campingbil, kan en anta blir helt utelukket. (I tillegg til en hinsides bompengebruk). Neppe noen som kan ta seg denne friheten og dette vil selvsagt også bli ødeleggende for Bulandet og Værlandet.

For fylkeskommunens kontor vil jeg hevde at de ikke har gjort nødvendige undersøkelser, vurdert de ytterste konsekvensene av en slik hurtig avgjørelse/prisøkning. Dette er helt typisk en metode for å få til fraflytting fra et område. Dette er ikke på den sittende regjerings politiske program og fylkeskommunen må umiddelbart gjøre om på denne endringen. Og så regner jeg med at Statsministerens kontor også griper denne politiske misforståelsen fra fylkeskommunen.

Og til alle som dette berører, oppfordrer jeg til stå opp å protestere. Det er ikke riktig at vi skal betale en ekstra veiavgift, samt få øket fraflytting, som følge av at vi er bosatt i dette landets ytre områder.



Skriv ditt lesarbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppmodar lesarane til å bidra med sine synspunkt, både på nett og i papir

Artikkeltags