Grønn luftfart?

ALICE: Evation Aircraft sitt ni seters el-fly, Alice, kan potensielt bli løsningen på Førde-Bergen ruten, dersom testene viser at det er noe å satse på, skriv Sogndal SV sin 3. kandidat Hans Christian Knudsen.

ALICE: Evation Aircraft sitt ni seters el-fly, Alice, kan potensielt bli løsningen på Førde-Bergen ruten, dersom testene viser at det er noe å satse på, skriv Sogndal SV sin 3. kandidat Hans Christian Knudsen. Foto:

Av
DEL

LesarbrevFylkesordføreren vår, Jenny Følling, var nylig ute med et ønske om pilot-prosjekt med el-fly på strekningen Førde-Bergen, som det nylig ble kjent tas ut av FOT-nettverket (statssubsidierte ruter). Følling så ingen grunn til at det ikke kunne starte før 2022, men hadde ikke noe forslag til problemet med at det i dag ikke eksisterer et el-fly utstyrt med mer enn to seter, hvor det ene setet må tas av piloten.

Jeg var i fjor på Norges luftsportsforbund sin seilflykonferanse, som arrangeres annethvert år. Hovedtemaet på konferansen i fjor, var elektrisk luftfart, og Norges kjendis-småfly, LN-ELA, også kjent som Norges første elektriske fly, ble kjørt opp til Gol i henger for å vises fram. Avinor slang seg på, og presenterte sine visjoner for fremtiden. Elektriske fly i hele Norge, innen 2040. Alt skulle nå starte med luftens «buddy-bil», som måtte kjøres i en henger, fordi flyet knapt kan gjøre noe annet enn å ta av, fly i ti minutter og lande, før det må lade i en time. Men Avinor var innom noe som var særs interessant, nemlig Alice.

Hans Christian Knudsen

3. kandidat Sogndal SV og lokallagsleder Sogndal SU

Alice? Hvem er det? Det er et fly fra en israelsk flyprodusent, som er et 9-seters el-fly eksklusiv piloter. Det vil si, det er fortsatt plantegninger, men noen måneder etter konferansen, i desember, sikret produsenten seg nok penger til prototyp, og inngang til kommersiell produksjon. De forskjellige produsentene av deler er klare, og det er satt et mål om å være på vingene allerede i mai i år, og delta på Paris Airshow i juni. Det forutsetter riktignok EASA godkjenning. Videre er fremdriftsplanen at kommersiell produksjon, og typesertifisering vil finne sted i 2022. Flyet skal ha en rekkevidde på ca. 1060 km, ta litt vekk for sikkerhetsmarginer, og du har Bergen-Brønnøysund. Det betyr at det i teorien, kan dekke 100% av FOT-rutene i Norge! Prismessig regner en med at flyet i drift vil koste 200 dollar per flytime, som konvertert til kroner, delt på ni seter + litt inntekt til flyselskapet tilsvarer rundt 250kr timen, per passasjer! Dette må riktignok testes først.

Men at et lite el-fly kommer, fikser ikke utslippsproblemene i luftfarten. Vi får ikke noe alternativ til Boeing 737-8 med det første, og Avinors mål om 2040 er alt for langt frem i tid, med de klimamålene vi har nå. Det trengs endringer allerede nå, og det må absolutt være et mål å redusere antall flyvninger i Norge i dag til fordel for andre transportmetoder for å kutte utslipp. Men dersom vi kan elektrifisere de rutene som er helt essensielle for oss, da mener jeg FOT-ruter, må vi gjøre det så snart som det er mulig, og heller øke antall frekvenser og direkteavganger for å kompensere for færre seter i el-flyene.

Dersom testene med Alice viser at flyet fungerer godt i testperioden 2019-2021, og kan brukes eller tilpasses til norske forhold, synes jeg vi bør få miljøkrav på FOT-rutene allerede i 2021, når kontraktene på rutene nord for Trondheim skal ut på anbud igjen. Jeg er ikke ukritisk positiv til dette prosjektet, el-fly er ganske vanskelig, enkelt og greit på grunn av vekten på batteriene, effekten av de i kulde osv. Men dette er et prosjekt jeg synes virker spennende med tanke på at det allerede er i ferd med å ta form, bit for bit, og ligger ikke langt unna potensiell flyvning. Det blir interessant å se om dette er noe å satse på, og om det kan bli liv-bøylen til ruta Førde-Bergen.

Skriv ditt lesarbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppmodar lesarane til å bidra med sine synspunkt, både på nett og i papir

Artikkeltags