Hvordan maksimere ulempene for trafikantene med tunneloppgradering?

FRUSTRERT: – I snart et år har det vært arbeidet i tunnelen på E39 i Matre med store forsinkelser for de som jevnlig pendler mellom Sogn og Fjordane og Bergensregionen, skriv Olav Martin Kvalheim

FRUSTRERT: – I snart et år har det vært arbeidet i tunnelen på E39 i Matre med store forsinkelser for de som jevnlig pendler mellom Sogn og Fjordane og Bergensregionen, skriv Olav Martin Kvalheim Foto:

Av
DEL

LesarbrevI snart et år har det vært arbeidet i tunnelen på E39 i Matre med store forsinkelser for de som jevnlig pendler mellom Sogn og Fjordane og Bergensregionen. 

Kolonnekjøringen starter om morgenen og varer til langt på kveld. Om morgenen er det avganger hver time med ferjen over Sognefjorden. Første ferje fra Lavik som rammes av kolonnekjøring i tunnelen går kl. 7.30.

Etter avkjøring i Oppedal kommer ferjekøen til Matre akkurat et par minutter for seint til at de rekker første kolonne med ledebil som av en eller annen grunn alltid går presis kl. 8.10 fra Matre. Normalt med kun et par biler i kolonnen siden mesteparten av trafikken kommer over ferjesambandet Lavik-Oppedal.

Ferjekøen må da typisk stå 20-25 minutter og vente på at ledebil skal komme tilbake for å kjøre neste kolonne fra Matre. Jeg har flere ganger spurt de som styrer med dette om hvorfor de ikke kan vente på ferjekøen.

Svaret er alltid det samme: De forstår frustasjonen, men kan ingenting gjøre siden dette er bestemt fra «høyere hold». Kan noen ansvarlige fra dette «høyere hold» forklare i Firda hva som er grunnen til at man må kjøre fra ferjekøen i morgentrafikken?

Hvis dette har med at det er avtalt et visst antall turer i kontrakten til ledebilfirmaet, kunne man da fra «høyere hold» vurdere å starte første kolonne i andre enden av tunnelen slik at ventetiden for morgenkøen fra ferjen i alle fall kan kortes ned? Eller må de som må kjøre tunnelen på vei til jobb finne seg i dette absurde opplegget i enda et år?

Skriv ditt lesarbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppmodar lesarane til å bidra med sine synspunkt, både på nett og i papir

Artikkeltags